Corona

Mijn advocatenkaart is geblokkeerd. Wat nu?

Het bericht verscheen wellicht reeds meerdere keren op uw scherm. Tot 19 april kan u zo goed als alle communicatie voor de hoven en rechtbanken tijdelijk gratis digitaal neerleggen via DPA-Deposit.

Ook de rechtbanken vragen om zoveel mogelijk gebruik te maken van de digitale mogelijkheden. Met dien verstande dat de documenten slechts éénmaal worden neergelegd, ofwel via DPA-Deposit ofwel via e-Deposit. Alle binnenkomende exemplaren moeten immers geïnventariseerd worden in het dossier.

Wij raden u ook aan om de verstuurde documenten te benoemen. Dat kan bijvoorbeeld met de naam van de partij, het type document (verzoekschrift, brief, …) of het artikel van het gerechtelijk wetboek. Zo helpt u de griffier die de documenten verwerkt.

Heel wat advocaten loggen nu voor de eerste keer in op DPA-Deposit met hun elektronische advocatenkaart. We brengen daarom graag enkele zaken onder de aandacht.

  • Om de advocatenkaart te kunnen gebruiken, moet eaZyLink worden geïnstalleerd op uw PC. De eerste keer dat een gebruiker aanmeldt op het DPA-platform, zal automatisch de vraag worden gesteld, zodat de software kan worden gedownload en geïnstalleerd.

    Om de advocatenkaart op een omgeving met Terminal Server of Citrix te kunnen gebruiken, is de standaard versie van eaZyLink niet voldoende. Er moet een specifieke installatie van eaZyLink uitgevoerd worden. Deze staat beschreven in de volgende handleiding: klik hier. Deze handleiding is een technisch document, enkel bedoeld voor uw systeembeheerder.

  • U heeft slechts drie pogingen om de pincode van zes cijfers correct op te geven, waarna de kaart wordt geblokkeerd. Uw advocatenkaart kan daarna enkel door het secretariaat van uw balie worden gedeblokkeerd. Dit is niet mogelijk vanop afstand aangezien uw advocatenkaart moet worden uitgelezen.
     
  • U bent de pincode van uw advocatenkaart of het handtekeningcertificaat vergeten? Enkel op het secretariaat van uw balie kan u de pincode, mits voorlegging van uw pukcode, opnieuw instellen.

Let op: de secretariaten van uw balie werken momenteel met gesloten deuren. We helpen u waar mogelijk graag per mail via info@baliewestvlaanderen.be of telefonisch via 056 29 29 33.

Neerleggingen zijn (in nood) ook mogelijk via e-Deposit met uw identiteitskaart.