
Kandidaat-raadslid Suzy Cooleman: "De moeilijkheden binnen justitie zijn jarenlang onder de mat geveegd"
Van 23 juni tot en met 26 juni 2025 kan u stemmen voor de stafhouder, vicestafhouder en leden van de raad van de Orde. Er wordt tevens een nieuwe stagiairsvertegenwoordiger verkozen.
Met Henri gingen we even ons oor te luisteren leggen bij (kandidaat-)raadslid mr. Suzy Cooleman.
Suzy, voor degenen die jou niet kennen, kan je je even voorstellen?
Ik ben 48 jaar, gehuwd en moeder van 2 zonen. Ik ben sinds oktober 2000 aan de balie en heb sinds 2015 mijn kantoor in de Langestraat, net tegenover het gebouw van de balie.
Je bent opnieuw kandidaat voor de komende verkiezingen. Wat was jouw eigen rol van betekenis in de raad dit jaar? En welke punten wil je volgend jaar hoog op de agenda zetten?
Het afgelopen jaar was ik voorzitter van de commissie jeugdrecht en de commissie strafrecht. Eén en ander werd het afgelopen jaar in gang gezet, dus ik hoop dat volgend gerechtelijk jaar te kunnen voortzetten.
Wat voor mij hoog op de agenda staat is de transparante communicatie naar de individuele leden van onze balie. Het correct informeren omtrent hetgeen er leeft binnen de raad/balie is van cruciaal belang én zal er ook voor zorgen dat advocaten de raad niet meer zien als de ver van mijn bed show. Al te vaak krijgen advocaten het idee dat de Orde enkel zorgt voor bijkomende al dan niet administratieve verplichtingen én dat de belangen van de advocaat zelf nog te weinig aan bod komen.
Zo ook wat de pro-Deoaanstellingen betreft, steeds meer attesten worden gevraagd en de doorlooptijd om aanstelling te verkrijgen is te lang.
Wat heeft je het meest verrast als nieuw raadslid?
Het feit dat de balie toch wel een klein bedrijfje op zich is, waar achter de schermen zich vele mensen inzetten om ervoor te zorgen dat de raadsleden alles voor elkaar krijgen.
Je mag dit jaar 25 'advocatenkaarsjes' uitblazen. Vind je dat het beroep in die tijd fundamenteel is veranderd?
Het beroep van advocaat is zeker fundamenteel veranderd in vergelijking met 25 jaar geleden.
Er zijn véél meer controleorganen ingevoerd, maar die blijken nog niet altijd optimaal te werken.
De moeilijkheden binnen justitie zijn jarenlang onder de mat geveegd, waardoor we nu als advocaat geconfronteerd worden met de gevolgen ervan, zoals gebrekkige communicatiesystemen, overbelasting van de rol en langere wachttijden.
De advocatuur heeft de afgelopen 25 jaar een flinke transformatie ondergaan, aangedreven door technologische vooruitgang, veranderende wetgeving en een evoluerende maatschappij. Denk aan de opkomst van online communicatie, de globalisering van het recht en de toenemende complexiteit van juridische vraagstukken.
Wat is jouw visie op diversiteit en inclusie binnen de advocatuur?
Inclusie is binnen onze maatschappij niet meer weg te denken, dus uiteraard is dit ook belangrijk binnen de advocatuur. De advocatuur heeft een sociale verantwoordelijkheid en dient dan ook actief in te zetten op het bevorderen van inclusie en rechtvaardigheid in de samenleving als geheel. Een diverse en inclusieve advocatuur kan ten andere beter inspelen op de behoeften van een diverse samenleving en de toegang tot rechtvaardigheid voor iedereen waarborgen.
En tot slot, 3 snelle keuzes:
- Wetboek op papier of in een juridische databank?
Juridische databank
- Wat is moeilijker: recht spreken of recht zoeken?
Recht spreken
- Eerste minister of stafhouder voor een dag?
Stafhouder – voor één dag alles weten wat er binnen de balie reilt en zeilt 😊
Reactie toevoegen