Nieuw controlesysteem voor derdenrekeningen: dit moet u weten

Vanaf 1 januari 2025 zullen kwaliteitsrekeningen (voorheen bekend als derdenrekeningen) van advocaten onderworpen worden aan een nieuw automatisch geïnformatiseerd controlesysteem.

Dit nieuwe systeem is mede mogelijk gemaakt door het recent gewijzigde artikel 446quater, § 5 van het Gerechtelijk Wetboek, dat de OVB en OBFG machtigt om doorlopend transacties op kwaliteitsrekeningen te monitoren.

Indien een ongebruikelijke transactie wordt vastgesteld, zoals bijvoorbeeld cashafhalingen of betalingen aan leveranciers, worden de gegevens gedeeltelijk ontsleuteld. Daardoor kan de stafhouder geïnformeerd worden over een mogelijk verdachte transactie op een kwaliteitsrekening van een advocaat binnen zijn balie. De stafhouder kan dan verdere controles uitvoeren, indien nodig door de betrokken advocaat te raadplegen.

Banken zullen advocaten in dit kader verzoeken om de volmachten en toelatingen met betrekking tot hun kwaliteitsrekening en eventuele rubriekrekeningen voor het einde van het jaar bij te werken, zoals vereist door het KB van 9 juni 2024. Snel reageren op dit verzoek is cruciaal voor een vlotte overgang naar het nieuwe systeem.

 

Wat wordt er van u verwacht?

U hoeft zelf geen initiatief te nemen: uw bank zal contact met u opnemen. Het is wel belangrijk dat u snel reageert op hun verzoek om een vlotte implementatie van het nieuwe controlesysteem te garanderen.

Actualiseren van volmachten

Uw bank zal u vragen de onherroepelijke volmachten aan de stafhouder te actualiseren. Die volmachten laten de stafhouder toe om van de bank volledige inzage en afschrift te verkrijgen van alle transacties op uw rekeningen.

Toestemming voor gegevensdeling

Daarnaast moet u uw bank onherroepelijk toestemming geven om alle transactiegegevens van uw rekeningen permanent ter beschikking te stellen van de gezamenlijke controle-entiteit. Die entiteit, opgericht door de OVB en OBFG, beheert het automatische controlesysteem. Als het systeem verdachte transacties opmerkt, worden die voor verdere controle aan de bevoegde stafhouder bezorgt.

Deze volmachten en toelatingen zijn zowel wettelijk als deontologisch verplicht volgens artikel 132 CDA en artikel 2, § 2 van het KB van 9 juni 2024.

 

Hoe verleent u deze volmachten en toelatingen?

De manier waarop banken dit proces organiseren, kan variëren. Voor ING en BNP Paribas Fortis gebeurt dit bijvoorbeeld op papier. We verwachten dat andere banken een vergelijkbare aanpak hanteren.

 

Moet u nog steeds jaarlijks rapporteren?

Ja, voorlopig blijft de verplichting om uw derden- en rubriekrekeningen te rapporteren aan de stafhouder ongewijzigd (artikel 136 CDA).