OVB onder de loep | Verslag AV 27 november 2024
Vicestafhouder Stefan Pieters rapporteert over de algemene vergadering van de OVB.
1. Bespreking uitkomst ‘heidag’ van 16 oktober 2024
Op 16 oktober kwam een delegatie van de algemene vergadering samen te Antwerpen om daar na te denken over de werking van de algemene vergadering van de commissies van de algemene vergadering en van de werking in het algemeen.
Er werden verschillende werkgroepen samengesteld die zich gedurende een aantal uur hebben gebogen over een aantal vraagstukken, waarbij voor elke groep een verslaggever werd aangesteld. Een hele reeks onderwerpen passeerden de revue, waarvan een groot deel terugkerende bekommernissen waren, maar ook een aantal vraagstukken die aardig wat voeten In de aarde zullen hebben om aangepakt te worden. Daarbij denk ik aan de manier waarop de algemene vergadering reglementeert, en meer bepaald de wijze waarop amendementen op voorstellen van reglementering (of wijziging van reglementering) kunnen worden ingediend. Dit aanpassen vergt een wijziging van het werkingsreglement. Dergelijke wijziging vergt niet alleen een bijzondere 2/3 meerderheid, maar daarenboven ook een advies van de procureur-generaal bij het Hof van Cassatie en dient ook opgenomen te worden in een Koninklijk Besluit.
Maar er kan ook gedacht worden aan de samenstelling van de algemene vergadering, meer bepaald de duur van het mandaat van een afgevaardigde. Nu is het zo dat een afgevaardigde wordt verkozen voor een termijn van twee jaar, terwijl het bestuur wordt verkozen voor een periode van drie jaar. Dit brengt met zich mee dat een bestuur verkozen wordt door een algemene vergadering die anders samengesteld is dan deze die haar uiteindelijk moet beoordelen na drie jaar.
2. Vergoeding van de leden van de Algemene Vergadering
Een van de zaken die ter sprake is gekomen op de heidag, ging over de eventuele vergoeding van de afgevaardigden In de algemene vergadering. Er is een balie die daar dergelijke vergoeding voorziet.
Na debat en stemming was het duidelijk dat een zeer ruime meerderheid van de afgevaardigden dergelijke vergoeding niet wensen.
3. OVB-budget 2025
Net zoals onze balie, dient ook de OVB elk jaar een budget op te maken met het oog op bespreking en eventuele goedkeuring door de algemene vergadering. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van een uitgebreide tabel waarbij per beleidsdomein (en de onderverdelingen) wordt weergegeven wat de budgettering van de voorbije jaren was, versus de werkelijke uitgaven. Op basis van het beleidsplan en de noodwendigheden die zich voordoen, wordt dan telkens voor het daarop volgende jaar een inschatting gemaakt van hoeveel middelen nodig zijn om de OVB toe te laten haar brede werking op een professionele en diepgaande manier te kunnen dragen.
De algemene vergadering heeft beslist om de bijdrage per advocaat te verhogen met 25,00 EUR tot 630,00 EUR. Dit is een stijging met 4%, terwijl er een verwachte stijging van de uitgaven wordt verwacht met 7% door indexatie en algemene prijsstijgingen.
Een van de nieuwe uitgaven betreft overigens de inkanteling van 3 IT-mensen vanuit Diplad. Dit zorgt ervoor dat de OVB opnieuw over eigen IT mensen beschikt.
Naar controle toe kan ik trouwens nog wijzen op het volgende.
Voor dat het ontwerp budget aan de algemene vergadering wordt voorgelegd, wordt eerst nog overleg gepleegd met de commissie penningmeesters, die bestaat uit de bestuurder van de OVB bevoegd voor financiën (stafhouder Hans De Meyer) en de penningmeesters van de diverse balies, en daar wordt toegelicht en besproken.
De financiën van de OVB worden daarnaast nog gecontroleerd door een commissie financiën die samengesteld is uit confraters vanuit diverse balies (maar dus géén penningmeesters). Deze commissie staat in voor een onafhankelijk kijk naar de financiële handel en wandel van de OVB. Dit naast het werk van een extern accountant. Finaal is het de Algemene Vergadering die naar aanleiding van de controle en goedkeuring van de jaarrekening, het financiële onderzoekt en goedkeurt en ook het bestuur al dan niet kwijting geeft.
4. De cel evenredigheid
Enkele algemene vergaderingen terug stemde de algemene vergadering in met de samenstelling van een cel evenredigheid. De leden daarvan werden op de vorige algemene vergadering aangewezen.
Evenwel zijn er een tweetal opmerkingen gemaakt op het reglement door de EU-Commissie, die deze heeft overgemaakt aan de FOD Justitie. Er dienen twee beperkte wijzigingen worden aangebracht betreffende de evenredigheidscontrole. De EU commissie kan niet aanvaarden dat het uitblijven van een gemotiveerd advies binnen 30 dagen na adviesaanvraag gelijkgesteld wordt met een positief advies en anderzijds wenst de EU-Commissie ook een motivering van de regelgevende instantie (en dus van de algemene vergadering) wanneer zij van mening is dat zij het advies van de cel niet moet volgen. Indien die wijzigingen aangenomen worden, zal de werkwijze opgenomen in het reglement inzake de cel evenredigheid beschouwd worden als conform aan de Europese en wettelijke regel.
5. Aanpassing communicatiereglement na nieuw overleg met OBFG
Dit thema kwam reeds een aantal keer aan bod in de algemene vergadering de laatste maanden, en ook in deze rubriek werd er steeds aandacht aan gegeven. Na overleg met de OBFG in november blijkt dat het standpunt van de OBFG stilletjes in de richting van dat van de OVB aan het evolueren is. Verdere opvolging en besprekingen zullen nodig zijn om tot een volledig vergelijk te komen vooraleer de wijzigingen ingang zullen kunnen vinden.
Wordt vervolgd.
6. Resultaten commissiewerking
Er werd nog een verslag gegeven van de resultaten van een enquête die werd gehouden over de werking van de commissies van de algemene vergadering.
Stefan Pieters
Vicestafhouder
Reactie toevoegen