Tentoonstelling: Home Sweet Home | Harelbeke

Op zondag 16 juni 2019 opent om 11 uur de tentoonstelling Home Sweet Home. 23 hedendaagse beeldende kunstenaars belichten het thema. Hun werk illustreert niet alleen  het onderwerp, het bevraagt en doorploegt het, soms tot het pijn doet.

We brengen dit even onder uw aandacht omdat twee confraters hierbij betrokken zijn. Mr. Jan Leysen treedt op als curator van de tentoonstelling en mr. Wim Vandenbussche schreef de tekst in de catalogus (die trouwens gratis is, net als de toegang tot de tentoonstelling).

Artiesten met een wereldreputatie naast jong onbekend talent: Anton Delabie, Bart Stolle, Berlinde de Bruyckere, Caroline Van Den Eynden, Charif Benhelima, Ernest Verscheure, Filip Dujardin, Greet Desal, Joelle Dubois, Jonas Vansteenkiste, Karel Wouters, Klaus Verscheure, Nick Ervinck, Peter De Cupere, Philip Aguirre Y Otegui, Robert Devriendt, Ronny Delrue, Sofie Muller, Steven Baelen, Tom Callemin, Vadim Vosters, Veerle Michiels, Wesley Meuris.

 

 

Jan Leysen: “Een thuis. Is dat niet het ultieme wat we zoeken? Een plaats waar we begrepen en gerespecteerd worden, ergens waar we sanctieloos onszelf kunnen zijn. Als we daar van vertrekken, beseffen we hoe problematisch dit is, hoe confronterend het antwoord kan zijn. Een huis, wat ook al voor velen een utopie is, is verre van een voldoende voorwaarde. Beschermen de muren ons tegen de buitenwereld of isoleren ze er ons van? Een oase? Een dwangsbuis?

Met bijzonder veel genoegen stel ik vast dat deze 23 kunstenaars de vraag stellen of pogen artistieke antwoorden te geven. Wat hou ik van die pijn die Kunst veroorzaakt. Hoezeer laaf en troost ik mij aan die heerlijke drank die Kunst is.”

Uit de tekst van Wim Vandenbussche lichten we volgende passage:

“HOME SWEET HOME brengt een kunstzinnige caleidoscopische benadering van het fenomeen (t)huis. Het is een veelvormige, veelkleurige, meerstemmige, blik op een schijnbaar eenvoudig idee.  Het woord ‘huis’ vindt na vele etymologische omzwervingen zijn oorsprong in het woord ‘bedekken’. In het Frans betekent het deur ,  ‘ huis clos ‘ , met gesloten deuren, in besloten kring.

Het Engelse woord ‘ home’ betekent zowel huis als thuis. De stenen, het hout, de pannen, maar ook het begrip, het overdrachtelijke, het emotionele en de relationele betekenis van het fenomeen.

Een huis heeft als eerste functie het beschermen ( bedekken ) van de mens tegen het weer, wind, koude, warmte, regen, sneeuw, tegen het roofdier, de vijand, de moordenaar, de dief, de indringer, het gevaar. Het is een nest, een hol, een schelp voor menselijke dieren.  Het is de eerste grens tussen binnen en buiten na onze huid.

We wonen in sferen, de baarmoeder, ons lichaam, ons huis … Telkens is er een binnen en een buiten. Een binnen waar gegeten wordt, liefgehad, gehaat, gepaard, bevrucht en jongen worden opgekweekt om uit te breken. Naar buiten, weg van de geborgenheid, bescherming, warmte … om onvermijdelijk op zoek te gaan naar hetzelfde.  Een eeuwigdurende rusteloze beweging van binnen naar buiten en terug.

We halen ook voortdurend buitenwereld naar binnen. We verzamelen. We nodigen uit.”

Ook u bent uitgenodigd: Kunstenhuis, Marktstraat 100 te Harelbeke, vrije toegang van donderdag tot zondag tussen 14 en 17 uur. Opening zondag 16 juni 2019 om 11 uur – closing zondag 21 juli 2019.