Jaarverslag steunpunt bewindvoering

Het steunpunt bewindvoering werd als West-Vlaams initiatief opgericht door een samenwerking tussen de advocatuur, de vredegerechten en de zorg- en welzijnssector in januari 2022, en kende het jaar nadien al uitbreiding naar Oost-Vlaanderen, Antwerpen en Leuven.

Het jaarverslag van het tweede werkingsjaar is inmiddels beschikbaar. Er blijkt een toename van het aantal vragen en webbezoekers, wat de noodzaak van steunpunt bevestigt. Er is ook een oproep tot daadwerkelijke uitvoering van de aanbevelingen

 

2023 werd een belangrijk jaar voor het steunpunt bewindvoering. De uitbreiding naar andere gerechtelijke arrondissementen leidde tot een schaalvergroting van de algemene werking. Dit leidde tot een groter actieterrein, een bredere expertisedeling en een ruimere naamsbekendheid. Daarnaast werden verschillende activiteiten gerealiseerd en steeg het aantal vragen en websitebezoekers aanzienlijk.


Steunpunt bewindvoering – functie

In onze maatschappij kunnen kwetsbare mensen onder bewind worden geplaatst. Dit heeft vaak een grote impact op de betrokken persoon en zijn/haar omgeving. Daarom besloten de advocatuur, de vredegerechten en de zorg- en welzijnssector tot een intense samenwerking die op 11 januari 2022 uitmondde in de oprichting van het Steunpunt bewindvoering.

Dit Steunpunt wil een antwoord bieden op de talrijke uitdagingen rond bewindvoering binnen onze samenleving. Iedereen die vragen heeft over bewindvoering kan bij het Steunpunt terecht (beschermde personen, familieleden, professionele of familiale bewindvoerders, zorgprofessionals, vredegerechten,…). Daarnaast focust het Steunpunt op beleidsontwikkeling, opleiding en interactie. Het uiteindelijke doel is een betere dienstverlening rond bewindvoering te creëren.


Geografische uitbreiding en aangepaste werking in 2023

Het Steunpunt bewindvoering heeft zijn wortels in West-Vlaanderen, waar het begin 2022 ontstond uit een provinciale werkgroep. In 2023 werd dit initiatief ook gelanceerd in de gerechtelijke arrondissementen Antwerpen, Leuven en Oost-Vlaanderen.

Deze uitbreiding leidde tot een aanpassing van de algemene werking. Zo werd het aantal leden en het takenpakket van het secretariaat uitgebreid. In elk gerechtelijk arrondissement werd een multidisciplinair samengestelde commissie en een provinciale stuurgroep opgericht, die bestaat uit vertegenwoordigers van de vredegerechten, de advocatuur en de zorg- en welzijnssector. Ook een interarrondissementele stuurgroep zag het levenslicht.

De commissie behandelt de complexe vragen en meldingen die het secretariaat doorverwijst, en formuleert voorstellen ter verbetering aan de stuurgroep. Door deze bottom-up approach stromen pertinente vragen en meldingen effectief door naar het beleidsniveau. Daarnaast focust de stuurgroep op beleidsontwikkeling, opleiding, interactie en externe contacten. Het Steunpunt zag in 2023 het aantal vragen en meldingen overigens sterk toenemen (zie verder).


Enkele belangrijke realisaties

Naast een geografische uitbreiding en een aanpassing van de werking werden in 2023 verschillende initiatieven door het Steunpunt bewindvoering uitgerold.

Uitgave boek werking CRBP: In het najaar van 2023 werd het boek “Bewindvoering in de praktijk. Wegwijs in het centraal register van bescherming van de personen (CRBP)” uitgegeven. Via onder andere schermafbeeldingen, praktijkvoorbeelden en aandachtspunten biedt dit boek bewindvoerders uitvoerige informatie rond de werking van het CRBP. In navolging van deze publicatie werden ook twee studienamiddagen georganiseerd.
 

Opvolging aanbevelingen 2022: In 2023 werd één van de vele aanbevelingen gerealiseerd die het Steunpunt bewindvoering in 2022 had opgesteld. Zo is de partij die om de aanstelling van een vertrouwenspersoon verzoekt nu geen bijdrage aan het Begrotingsfonds voor de juridische tweedelijnsbijstand meer verschuldigd.

Aan de andere kant werden een aantal pertinente aanbevelingen nog steeds niet uitgevoerd. Het steunpunt blijft dit verder actief opvolgen.


2023 in cijfers

  • In 2023 werd de website van het Steunpunt bewindvoering (https://www.steunpuntbewindvoering.be) liefst 22.908 keer bezocht. Dit is bijna drie keer zoveel als in 2022 (8.447 bezoeken).
  • In 2023 werd 304 keer contact opgenomen met het Steunpunt bewindvoering. Meer specifiek ging het om 253 vragen en 51 meldingen.
  • 69% van de vragen werd afgehandeld door het secretariaat. De anderen werden doorverwezen naar de commissies of diverse instanties (bv: het bevoegde vredegerecht).
  • Ruim de helft van de vragen waren afkomstig van familiale bewindvoerders of familieleden van beschermde personen. 27% van de vragen was afkomstig uit de zorg- en welzijnssector (voornamelijk OCMW’s, woonzorgcentra en het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap).


Jaarverslag 2023

Meer concrete informatie en cijfers vindt u in het jaarverslag 2023 hieronder.
 

Reactie toevoegen

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.