Ombudsdienst advocatuur Ligeca levert jaarverslag af "Geef cliënten bij aanvang aan of hun verwachtingen realistisch zijn"

Oca Ligeca, de ombudsdienst van de advocatuur, heeft zijn achtste werkingsjaar achter de rug. Confrater en ombudsvrouw An De Puydt licht het jaarverslag 2023 toe: "Na twee coronajaren 2021 en 2022 is er in 2023 terug een significante stijging van het aantal klachten. Vermoedelijk heeft dit mede te maken met de publiciteit die de laatste twee jaar gevoerd is voor de ombudsdienst".

Naast de onontvankelijke en doorverwezen dossiers, gaat zo'n 12 % van de klachten over erelonen, en 63,50 % over kwaliteit van de dienstverlening (bereikbaarheid van de advocaat, inzet voor het dossier, lange wachttijd, vlotte communicatie, etc.).

Van de behandelde dossiers resulteerde zo'n 43 % in een minnelijke regeling. Voor 21 % werd een aanbeveling geformuleerd.

Er worden drie pijnpunten ontwaard, waarvoor volgende aanbevelingen gedaan worden:
 

Advocaat onbereikbaar

101 (36 %) van de 178 behandelde dossiers in 2023 hadden betrekking op klachten omtrent de onbereikbaarheid van hun raadsman.

  • Vanwege de covid-pandemie zijn heel wat kantoren overgeschakeld naar digitale communicatie. Dit kan evenwel de misleidende gedachte bij de consument opwekken dat de advocaat 24/7 bereikbaar is en binnen één werkdag kan antwoorden. Het is belangrijk om de consument nog steeds te informeren dat ook bij digitale briefwisseling rekening dient gehouden te worden met een verwerkingstijd van minstens 5 werkdagen.  

    Daarnaast is communicatie inzake de agenda van de advocaat naar de consument toe zeer belangrijk. Zittingen en consultaties worden opnieuw allen fysiek georganiseerd en brengt de nodige voorbereidings- en verplaatsingstijd met zich mee. Communiceer dit duidelijk en maak geen beloften op korte termijn indien dit niet haalbaar is.
     
Inadequate behandeling van het dossier

59 (21 %) van de 178 behandelde dossiers gingen over een klacht inzake inadequate behandeling van de consument zijn of haar dossier.  

  • Cliënten hebben vaak bepaalde verwachtingen als ze beslissen om een advocaat onder de arm te nemen. Het is van belang dat de advocaat aangeeft of dit realistische verwachtingen zijn en uitleg verschaft over wat vandaag de situatie van de zaak is en wat nog kan verwacht worden. En telkens er een nieuwe stap wordt gezet, moet dit opnieuw in overleg met de cliënt gebeuren, zodat hij hieromtrent geïnformeerd kan beslissen.  

    Daarnaast lijken vele advocaten de vergeten dat ze overeenkomstig artikel 444 Ger. W.  de rechtszoekende moeten informeren over de mogelijkheid tot bemiddeling, verzoening en elke andere vorm van minnelijke oplossing van geschillen. Indien zij van mening zijn dat een minnelijke oplossing van het geschil overwogen kan worden, trachten zij die in de mate van het mogelijke te bevorderen.
     
Gebrekkige communicatie

13 (4,50%) van de behandelde dossiers gingen over een klacht inzake gebrekkige, onvolledig, onduidelijke of zelf geen communicatie door de advocaat.

  • Informeer consumenten tijdig en voldoende. Indien een consument voldoende duiding krijgt over de stand van zaken of welke de volgende stappen zijn, wordt de vertrouwensband enkel maar positief beïnvloed.  Op die manier krijgt de consument dan ook het gevoel dat zij meewerken aan de behandeling van hun dossier en hun standpunt van belang is. 

 

Lees hier het volledige jaarverslag.

 

Een poging tot oplossing van uw geschillen met cliënten via de ombudsdienst is uiteraard aanbevelingswaardig, en kan gemakkelijk via de website. Voor onze balie treden confraters Maria-Leentje Hozee, Anne Marie Lamiroy, Sigfried Sergeant en Frank Van Oyen op als lokale ombudslieden.

Reactie toevoegen

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.