Rapporteer uw derdenrekening tegen uiterlijk 28 februari 2025
Overeenkomstig artikel 136 van de Codex Deontologie voor Advocaten moet iedere advocaat jaarlijks, en uiterlijk op 28 februari, minstens het volgende rapporteren aan de stafhouder:
- een overzicht van alle derdenrekeningen en rubriekrekeningen (opgepast: óók rekeningen die voorbije jaar afgesloten zijn)
- het saldo van elke derdenrekening op 31 december
- een opsplitsing van de voormelde saldi per dossier
- de gedurende het jaar eventueel verrichte contante opnames of uitgeschreven cheques, met vermelding van datum, bedrag en dossier
- de bedragen die gedurende meer dan twee maanden op de derdenrekening zijn gebleven, voor zover het, per dossier of per cliënt, gaat om een bedrag van méér dan 2.500,00 euro
Opgepast: wacht niet tot de laatste dag om de rapportering op te starten want de aanmaak van een nieuwe derden- of rubriekrekening (om die vervolgens te kunnen rapporteren) moet eerst manueel worden goedgekeurd door de balie.
Toegang tot de rapporteringsomgeving van uw derden- en rubriekrekeningen verkrijgt u via de applicatie 'derdengelden'. De handleiding helpt u op weg in de applicatie.
De controle op de rapportering zal steekproefgewijs verlopen waarbij, overeenkomstig artikel 137, minstens 2,5% van het totaal aantal derdenrekeningen wordt gecontroleerd.
Advocaten die niet gerapporteerd hebben tegen ten laatste 28 februari 2025 worden alleszins ook gecontroleerd, zelfs indien hiermee de minimumgrens van 2,5% wordt overschreden.
Lees ook: nieuw controlesysteem voor derdenrekeningen: dit moet u weten