
Bent u al vertrouwd met de vertrouwensadvocaten?
Sinds 2021 zijn er, op aansturen van de OVB, vertrouwensadvocaten aan de balie. Onze mr. Marie Dedeurwaerdere gaf destijds de aftrap, en intussen werd zij al vervoegd door meerdere confraters. Hoe staat het op vandaag met het vertrouwensteam?
In 2020 werd een globale welzijnsenquête georganiseerd door het IBA (International Bar Association) en daaruit bleek dat de gemiddelde welzijnsindexscore bij advocaten op 51 stond terwijl die voor de algemene bevolking 75 is. Ook de OVB hield een eigen welzijnsenquête in 2019 en daaruit bleek dat 2 op de 3 advocaten in de gevarenzone zit.
Als gevolg van deze onderzoeken heeft de OVB in samenspraak met de balies beslist een team vertrouwensadvocaten op te richten.
Een vertrouwensadvocaat is er om te luisteren, te steunen, te adviseren en door te verwijzen indien nodig. De vertrouwensadvocaten zijn gehouden aan het beroepsgeheim dus zij behandelen alles strikt vertrouwelijk en communiceren er niet over met anderen, ook niet met de stafhouder. Ze zullen geen actie ondernemen zonder uitdrukkelijk mandaat. Zij werken over de balies heen dus men kan terecht bij een vertrouwensadvocaat naar keuze dus ook van een andere balie.
Eind 2023 werd door de OVB een tweede welzijnsenquête georganiseerd.
De respons was een stuk lager (620 deelnemers in 2023 ten opzichte van 1514 in 2019) dus een treffende vergelijking maken was niet echt mogelijk, maar uit de resultaten bleek wel dat amper 38% van de respondenten bekend was met het vertrouwensteam.
Dit is een ruime minderheid, reden om de vertrouwensadvocaten eens te bevragen en te pogen te achterhalen of het klopt dat men als advocaat nog niet vertrouwd is met het vertrouwensteam.
Aan de balie West-Vlaanderen zijn er 6 vertrouwensadvocaten, met name Elke Carette, Marie-Hélène Debaere, Marie Dedeurwaerdere, Rik Demeyer, Tim De Vogelaere en Charlotte Van Neste.
Ervaringen van het West-Vlaams vertrouwensteam
De vertrouwensadvocaten zijn het er unaniem over eens dat er doorheen de jaren geen toename is van de advocaten die hen contacteren. Ze blijken ook niet heel veel te worden gecontacteerd.
De confraters die hen contacteerden deden dit veelal telefonisch of er was een informeel gesprek op de rechtbank. Het blijkt veelal ook bij één gesprek te blijven.
Kan daaruit worden afgeleid dat dit ene gesprek voldoende was (de nodige info werd verkregen of men kon zijn verhaal eens kwijt)? Of was het juist onvoldoende aangezien er geen verdere contactname was? Of ligt het aan de persoon van de advocaat/van ons beroep om niet snel een luisterend oor nodig te hebben en denken we dat we alles wel zelf kunnen oplossen of dat het zichzelf zal oplossen? Een pasklaar antwoord is er niet.
Hoewel het zeker mogelijk is om meerdere gesprekken te hebben, zelfs persoonlijk, wordt daar dus zelden gebruik van gemaakt. Ook doorverwijzen of tips geven kan de vertrouwensadvocaat doen.
Op de vraag aan de vertrouwensadvocaten of zij ook een actieve rol kunnen aannemen door bvb. te bemiddelen in bepaalde situaties blijkt dit niet de insteek te zijn van een vertrouwensadvocaat. Deze kan wel initiatief nemen op uitdrukkelijke vraag van de hulpvragende advocaat.
Het lijkt er op dat de drempel om naar een vertrouwensadvocaat te stappen toch nog bijzonder groot blijkt te zijn.
De vertrouwensadvocaat kan nochtans wel een hulp zijn. Zij luisteren, proberen te kaderen, reiken een aantal zaken aan, en kunnen doorverwijzen naar gespecialiseerde hulp waar nodig.
Zij volgden ook tal van boeiende opleidingen zoals over suïcidepreventie, omgaan met grensoverschrijdend gedrag, preventie en detectie van burn-out, seksueel strafrecht, stress en meditatie, en Leren Luisteren. Hierdoor hebben de vertrouwensadvocaten extra skills om u van dienst te zijn.
Er kan dan alleen maar opgeroepen worden om zeker gebruik te maken van dit systeem aangezien het er is om ons, als advocaten te ondersteunen.
(ND)
Reactie toevoegen