OVB onder de loep | Verslag AV 19 november 2025
Vicestafhouder Stefan Pieters rapporteert over de algemene vergadering van de OVB.
Het is een tijd geleden dat ik verslag heb uitgebracht over de algemene vergadering van de OVB en dat is te wijten aan het feit dat de vergadering van oktober werd geannuleerd. Maar op 19 november stond er toch wel aardig wat op het programma.
1. Werkgroep vreemd kapitaal en MDP’s
De CDA voorziet in hoofdstuk V.2. wat wordt verstaan onder een multi disciplinaire samenwerking en de verscheiden gedaantes die zo’n samenwerking kan en mag aannemen. Maar een multi disciplinaire associatie is verboden (artikel 178.1 CDA). En wat is dat nu:
“de ‘multidisciplinaire associatie’: het multidisciplinair samenwerkingsverband waarin de leden de uitoefening van hun onderscheiden beroepen volledig of gedeeltelijk hebben ingebracht en contractueel hebben vastgelegd hoe tussen hen de baten of verliezen van het samenwerkingsverband worden verdeeld, of de zeggenschap, dan wel de eindverantwoordelijkheid met elkaar delen;
(artikel 176.2 CDA)
Meteen voorziet artikel 178.2 CDA wel dat dit verbod periodiek en om de twee jaar wordt geëvalueerd. Voor deze evaluatie heeft de algemene vergadering een werkgroep samengesteld die begonnen is met het evalueren. Daartoe zijn ondertussen een aantal vergaderingen samengeroepen en werd een uitgebreide bevragingsronde georganiseerd, niet alleen in België maar ook bij de lidstaten van de CCBE. Er zijn ondertussen een reeks antwoorden binnen.
Mr. Herman Verbist, die de werkgroep leidt, heeft de algemene vergadering laten weten wat de stand van zaken van de werkzaamheden van de werkgroep is. In de komende maanden staan nog een aantal vergadering op het programma om de verzamelde informatie te analyseren en na te gaan of er een wijziging van de CDA nodig is en zo ja wat de mogelijke nieuwe regels dan zouden kunnen zijn.
Het zal uiteindelijk de algemene vergadering toekomen om, in geval dat de werkgroep meent dat een wijziging kan overwogen worden, te debateren en te beslissen of er moet overwogen worden om effectief een wijziging door te voeren.
Wordt vervolgd.
2. Wrakingen – wetsvoorstel
Naar aanleiding van het drugsproces Bressers is er commotie ontstaan over de wrakingsprocedure.
Naar aanleiding van het publiek debat dat daarop gevolg is werd een ontwerp van wetsvoorstel opgesteld door de wetgever. Het gaat om het voorstel DOC 56 1114/001. Het is een voorstel dat uitgaat van drie kamerleden van NV-A.
Er is ondertussen een tweede voorstel DOC 56 1161/001, dat uitgaat van drie kamerleden van Open VLD.
Uit de bespreking van de algemene vergadering blijkt alvast dat de wraking van groot belang is voor de goede werking en geloofwaardigheid van justitie. De raad van bestuur zal alvast dit debat verder actief opvolgen.
3. Aanpassing van artikel 44 CDA
De CDA (artikel 46,1ste lid CDA) werd aangepast om de termijn waarbinnnen de advocaat-stagiair het BUBA-attest moet behalen te verlengen van 18 naar 30 maanden. Evenwel Door deze wijziging dringt een aanpassing van artikel 44 van de CDA, dat betrekking heeft op de bevoegdheden van de stageschool, en waarin is voorzien dat de stageschool advies verleent aan de raad van de Orde om vakken te volgen of verder te zetten na de maximum termijn waarbinnen het BUBA-attest moet worden behaald. Uiteraard moet dat dan ook 30 maanden zijn en dat werd door de algemene vergadering aangepast door het inoverweging nemen van de voorgestelde aanpassing en het meteen in stemming brengen, met unanieme goedkeuring als uitslag. De aanpassing zal in werking treden vanaf datum van publicatie in het B.S.
4. Revisie deel 1 van de codex Deontologie voor Advocaten
Op de algemene vergadering van 24 september 2025 werd reeds een eerste voorstelling gegeven van de revisie van deel 1 van de CDA. Vandaag kwam het de algemene vergadering toe om te beslissen of de voorgestelde revisie in overweging kan genomen worden.
Deel 1 van de CDA (die u hier kan raadplegen) handelt over de essentiële plichten: onafhankelijkheid, partijdigheid, tegenstrijdige belangen, optreden voor kantoorgenoten, onverenigbaarheden, toepasselijkheid op kantoorgenoten, beroepsgeheim en beslag onder derden in handen van een advocaat.
De voorgestelde wijzigingen betreffen de artikelen 5, 6, 8, 9 en 18 van de CDA. De cel evenredigheid verleende gunstig advies.
Er is een termijn voorzien waarbinnen de leden van de algemene vergadering amendementen kunnen indienen. Die amendementen zullen door de commissie deontologie worden onderzocht en navolgend zal de algemene vergadering debat voeren per amendement en er over stemmen.
5. Aanpassing van het besluit werking van de algemene vergadering (JM) – stemming ten gronde
De aanpassingen aan het besluit werking van de algemene vergadering werd in overweging genomen op de algemene vergadering van juni 2025 met amenderingsperiode tot 15 september 2025. Er werd enkel door de raad van bestuur een amendement ingediend. Niettemin werd door de algemene vergadering alsnog beslist dat er een bijkomende amenderingstermijn dient voorzien te worden. Ook hier zal er dus op een later tijdstip gedebatteerd en beslist worden over het reeds ingediende en de nog in te dienen amendementen.
6. Voorstelling verkiezingen cel controle derdengelden
Net voor de pauze werden de verkiezingen gehouden voor een voorzitter en bijzitters van de cel controle derdengelden.
Als voorzitter werd mr. Marie Dedeurwaerdere verkozen.
Als leden mr. Els Van Erum en mr. Cathy Lannoy.
7. Voorstelling werking Advocaten zonder Grenzen
Covoorzitter Marco Schoups gaf de algemene vergadering de jaarlijkse toelichting over de werking van Advocaten Zonder Grenzen
8. Werking voor de advocatuur van de inwerkingtreding van Peppol
Bestuurder Erik Valgaeren gaf een toelichting met betrekking tot de impact van Peppol voor de advocatuur. Dit aan de hand van een FAQ-sheet.
9. AI voor advocaten
Bestuurder Erik Valgaeren wijst de algemene vergadering op het feit dat er reeds enkele vonnissen en arresten geveld werden met betrekking tot een gebrekige toepassing van AI door advocaten in hun dossiers. Er wordt onder meer gewezen op de eigen verantwoordelijkheid van de advocaat en dat niet alleen voor het eigen kantoor en medewerkers, maar ook voor externe medewerkers. Ook voor de stagemeesters om hun advocaten-stagiairs daarvoor te waarschuwen.
Daarbij wijst hij op het feit dat de OVB ondertussen een hele tijd terug richtlijnen ter kennis van de advocaten heeft gebracht.
Graag wijs ik ook nog op de richtlijnen van de CCBE met betrekking tot het gebruik van AI.
10. Overzicht OVB-demarches zowel inhoudelijk als op communicatievlak
De raad van bestuur gaf de algemene vergadering toelichting over de demarches zoals deze in de afgelopen periode zijn gebeurd. Zowel op communicatief vlak als op inhoudelijk vlak, dikwijls ook achter de schermen. Er werd ook een nota toegelicht over het politiek najaar van 2025.
11. JustRestart
Bestuurders Erik Valgaeren en Nadia Van Baelen hebben toelichting gegeven met betrekking tot de ontwikkelingean inzake de financiering van het platform JustRestart en de wet met betrekking tot de betaling van de retributie.
Commentaar
Beste Vice- stafhouder,
Dank voor het verslag van de AV van 19/11 jl.
Wat punt 1. betreft ben ik zelf ooit lid geweest van zo 'n werkgroep die toen al heel grondig de problematiek heeft bestudeerd en ontleed.
Ik hoop dat de OVB over de verslagen van die vorige werkgroep beschikt, kwestie dat het denkwerk van toen door de nieuwe werkgroep niet gewoon zou worden overgedaan en aldus verloren moeite zou zijn maar dat er verder op voortgebouwd zou kunnen worden.
Succes ermee!
Frank Cambien
Gewezen stafhouder
Reactie toevoegen